طراحان پارچه چگونه کار می‌کنند؟

طراحی روی پارچه

طراحان پارچه به‌طور معمول الگوهایی فرمی را برای پارچه یا سایر سطوح نرم ایجاد می‌کنند. البته متاسفانه طراحان پارچه را اغلب با طراحان مد، که لباس و سایر انواع پوشاک را طراحی می‌کنند یا طراحان داخلی، که اتاق‌ها و فضاها را با استایل مخصوص، انتخاب رنگ‌ها و مبلمان ویژه طراحی می‌کنند، اشتباه می‌گیرند.

برخی از طراحان پارچه بر یک روش به‌خصوص یا خلق یک محصول ویژه تخصص دارند که ممکن است انتخاب طراحی برای بچه‌ها یا مد بانوان باشد.

اکنون اجازه دهید نگاهی بیندازیم به مراحلی که باید برای تبدیل شدن به یک طراح پارچه پشت سر بگذاریم:

 

۱. با اصول طراحی پارچه آشنا شوید

طراح پارچه بودن به این معنا نیست که الگوهای زیبایی ایجاد کرده و آن را به پارچه اضافه کنید. شما باید نحوه ایجاد طرح‌ها را در وهله اول بیاموزید. این بدان معنی است که یاد بگیرید که ویژگی‌های مشتری را بفهمید و بتوانید با به شکلی خلاقانه با سایر تیم‌های طراحی، کار کنید. همچنین به مهارت‌های نرم افزاری در ایلوستریتور و فتوشاپ و مهارت‌های اولیه طراحی نیاز خواهید داشت.

شما همچنین باید با نظریه رنگ، بافت، ترکیب، ژانرهای الگو و سایر عناصر طراحی پارچه را بشناسید و به ویژگی‌های الیاف مختلف مانند پنبه، پشم، نایلون و انواع مختلف پلی استر مسلط باشید.

طراحان خوب محققانی بسیار کوشا هستند و نمونه‌های جالب را جمع آوری می‌کنند. گردآوری دفترچه‌ای از پارچه‌های متفاوت، الگوهای غیر معمول یا حتی حروف چشم نواز، راهی عالی برای شروع ساخت یک منبع الهام است.

 

۲. نحوه کارکرد پارچه‌ها را یاد بگیرید

در مرحله بعد، باید کارکرد منسوجات را بدانید. همه طراحان پارچه دارای مدرک طراحی پارچه نیستند اما آنها اغلب زمینه‌ای در هنری یا طراحی دارند. این زمینه برای آنها پایه‌ای فراهم می‌آورد تا آنچه را که درباره رنگ، ترکیب و سبک می‌دانند روی پارچه به کار ببرند.

یک طراح پارچه باید بداند که پارچه‌ها چگونه ‌پوشیده می‌شوند، آویزان می‌شوند یا وقتی که به فرم‌های دیگر تبدیل می‌شوند، پایدار می‌مانند. وزن و حتی اشتعال پذیری آن‌ها هم بر محصول نهایی تأثیر می‌گذارد. همچنین باید آزمایش کنید تا یاد بگیرید چگونه پارچه‌ها پس از رنگ آمیزی رنگ خود را حفظ می‌کنند. طراحان پارچه با تکنیک‌هایی مانند موارد زیر شروع به تجربه کردن می‌کنند:

  • چاپ اسکرین
  • چاپ ترنسفر
  • چاپ دیجیتال
  • باتیک
  • ماربلینگ
  • چاپ بلوک

تمرین با هر یک از  آنها به شما در درک نحوه ظاهر شدن الگو روی پارچه نهایی کمک می‌کند. دانستن اینکه کدام تکنیک مناسب کدام نتیجه نهایی است، به شما کمک می‌کند بر اساس سلیقه مشتری و چیزی که در ذهن دارید عمل کنید.

دانستن نحوه برش و خیاطی ضروری نیست اما داشتن اطلاعاتی در این زمینه به این معنی است که می‌توانید نمونه پارچه‌ها را به محصولات تبدیل کنید و نحوه عملکرد آنها را در سه بعد ببینید.

 

طراحان پارچه همچنین باید ویژگی‌های مختلف انواع جنس پارچه‌ها همچون پشم، پنبه، پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر، ویسکوز، ابریشم و سایر موارد را بدانند.

 

چاپ باتیک
چاپ باتیک

۳. یک پورتفولیو درست کنید

کارفرمایان به دنبال نمونه کارهای قوی طراحان هستند. شما باید صلاحیت خود را در این زمینه با ارائه با کیفیت ایده‌های اصلی خود نشان دهید. اکثر طراحان دارای پورتفولیوهای فیزیکی و دیجیتالی هستند.

شما حداقل به 20 طرح به‌عنوان نمونه کار فیزیکی و 30 طرح دیجیتال نیاز دارید. یادداشت‌هایی اضافه کنید تا زمینه هر طرح را توضیح دهید و روند خلاقیت خود را نشان دهید. کارفرمایان دوست دارند ببینند مغز شما چگونه با یک مشکل به شکل خلاقانه روبه‌رو می‌شود و به یک راه حل زیبا می‌رسد.

می‌توانید توضیح دهید که از کدام تکنیک‌ها و چرا استفاده کرده‌اید. هرگونه داستان پشت طرح‌ها را بیان کنید.در صورت امکان نمونه‌های مختلفی را در دسترس داشته باشید تا بسته به مخاطبانتان آن‌ها را تنظیم کنید.

با استفاده از برندینگ شخصی کاری کنید که نمونه کارها به هم مرتبط باشند. این کار به بیننده کمک می‌کند تا شما را از متمایز کند و همچنین مهارت‌ها یا سلیقه خاص شما را ببیند.

از برند خود در وب سایت، رسانه‌های اجتماعی، کارت‌های ویزیت یا سایر مطالب خود استفاده کنید.

 

 


⇐آموزش حرفه ای چاپ باتیک⇒


 

 

۴.شروع به شبکه سازی کنید

همانند اکثر صنایع، موفقیت شما در حرفه طراحی پارچه هم بستگی به توانایی شما در ایجاد ارتباط است. اگر سابقه طراحی دارید، با همکلاسی‌های خود در دانشگاه تماس بگیرید و ببینید آیا می‌توانید مخاطبان این حوزه را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. سازمان‌های حرفه‌ای بیشتری را برای فرصت‌های شبکه‌ سازی خود بررسی کنید.برای نمایش کارهای خود از بستر رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کنید اما از حضور خودتان در لینکدین غافل نشوید و با متخصصان صنعت ارتباط برقرار کنید.

برای نشان دادن دانش خود مقالاتی درباره طراحی پارچه بنویسید و آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. حتی خلق پادکست‌های طراحی هم می‌تواند مزیت خوبی برای جذب کارفرمایان و جلب مشتری باشد.

طراحان و دیگر متخصصان صنعت مورد تحسین خود را دنبال کنید. در این میان، با دانشجویان طراحی مد شریک شوید تا طرح‌های خود را از منسوجات شما بسازند. این یک راه عالی برای ایجاد نمونه کارها و نشان دادن این است که می‌توانید در این صنعت فعالیت کنید.

 

۵. مهارت‌های خود را به روز نگه دارید

انتخاب کار در زمینه طراحی پارچه یعنی باید همیشه مهارت‌های خود را به روز نگه دارید.

شما باید روندها را دنبال کنید و حتی بهتر، پیش بینی آنها را یاد بگیرید. وب سایت‌هایی مانند WGSN می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد موقعیت صنعت خود به روز باشید. این بدان معناست که طرح‌های شما همیشه تازه و جلوتر از منحنی روند بازار خواهد بود.

همچنین باید تکنیک‌ها یا روش‌های جدیدی را بیاموزید. حتی شناخت انواع بافت‌های قدیمی یا بازدید از گالری‌ها برای مشاهده الگوهای فرهنگ‌های دیگر، راهی عالی برای حفظ سطح آموزش است.

آموزش ببینید و ارتباطات خود را گسترش دهید. تمرین کنید و آن‌ها را در معرض دید قرار بدهید، بدون شک به زودی جایگاه خود را به‌عنوان یک طراح در دنیای طراحی پارچه باز خواهید کرد.

یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *