ایده، موسسه ای است فرهنگی، آموزشی و پژوهشی شامل ارکان چهارگانه مدرسه هنری ایده، مدرسه تبلیغات ایده، گالری ایده و انتشارات ایده که از سال ۱۳۸۷ در قالب یک موسسه فرهنگی به عنوان یکی از ارکان اشاعه فرهنگ و هنر و ارتباطات در عرصه هنر و تبلیغات در ایران آغاز به فعالیت نمود و در طی هشت سال گذشته با تلاش و پشتکاری وافر تاثیری عمیق در تعالی و ارتقا فرهنگ و هنر و ارتباطات در جامعه ایجاد نموده است.

موسسه ایده به مناسبت های گوناگون فرهنگی ، هنری و اجتماعی نشست ها و مراسم هایی را با حضور اساتید و چهره های مطرح برگزار می نماید. اغلب این گردهمایی ها با هدف تجلیل از این اساتید و آشنایی بیشتر با دستاوردها ، تجربیات و آثارشان و همچنین به وجود آوردن فضای مناسب جهت آشنایی نسل جوان هنرمند کشورمان با این گونه رویدادها می باشد.

دهمین سالگرد تاسیس مدرسه هنر و تبلیغات ایده

۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷
مراسم دهمین سالگرد تاسیس مدرسه هنر و تبلیغات ایده و همچنین رونمایی از وب سایت جدید این موسسه و آغاز به کار کانون فارغ التحصیلان با حضور بزرگان و پیشکسوتان هنر و صنعت تبلیغات عصر روز پنج شنبه ۲۴ آبان ماه در محل موسسه فرهنگی،هنری و آموزشی ایده برگزار شد.
در ابتدای این مراسم آرش سلطانعلی مدیر و موسس ایده، ضمن خوش آمدگویی و قدردانی از اساتید و حاضران گفت: این ده سال برای من مترادف با ده سال تلاش و کوشش بی وقفه، ده سال پشتکار وخستگی ناپذیری، ده سال مبارزه وخون جگرخوردن، ده سال کار عاشقانه بوده. ما نه تنها به اهداف اولیه که ارائه آموزش های تخصصی و کاربردی با کیفیت در حوزه هنر و تبلیغات بوده است؛ دست یافتیم بلکه آرمان ها و چشم اندازهای بسیار والاتری را تا امروز فتح کردیم. مهمترین چشم انداز ایده که امروزه به کمک و همراهی شما عزیزان به آن نائل شده ایم، کسب جایگاه برترین و تاثیرگذارترین مدرسه هنروتبلیغات در ایران است. امروز ایده صرفا یک مدرسه هنری نیست، ایده صرفا یک مدرسه ارتباطات نیست، صرفا یک گالری و یا صرفا یک ناشر نیست. ایده یک سبکه، یک تفکره، ایده یعنی جریان سازی در بطن فرهنگ و هنر جامعه. ایده یعنی نقطه پیوند علم و عمل، ایده یعنی هدف گرائی، آرمان گرائی، عملگرائی، ایده یعنی خلاقیت و نوآوری.
وی افزود: موسسه ایده از سال ۱۳۸۷ در قالب یک موسسه خصوصی به عنوان یکی از ارکان اشاعه فرهنگ و هنر و ارتباطات در ایران آغاز به کار کرد و در طی این ده سال با تلاش و پشتکاری وافر تاثیری عمیق در تعالی و ارتقا فرهنگ و هنر در جامعه ایجاد نموده است. سپس وی مدعوین را به تماشای فیلم گزارشی از ۱۰ سال تلاش و تجربه این موسسه دعوت کرد و در ادامه با دعوت مدیر این موسسه، هنرمند پیش کسوت، استاد عباس مشهدی زاده، استاد غلامرضا کاظمی دینان، رئیس هیئت مدیره انجمن روابط عمومی ایران و دکتر رفعت حقیقی، مدیر کل اداره ارشاد تهران، به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن تقدیر و حمایت از ده سال تلاش مدرسه ایده آرزوی موفقیت های هرچه بیشتر برای این موسسه را نمودند.
در ادامه این مراسم از سخنرانان، مشاوران و اساتید مدرسه ایده در این ده سال تقدیر به عمل آمد.

جشن عید دیدنی نوروز ۹۳

جشن فارغ التحصیلی دانشجویان اولین دوره MBA 

جشن ۵ سالگی ایده 

رونمایی کتاب صد آگهی مطبوعات

نخستین سمینار آسیب شناسی خلق برند در ایران 

عید دیدنی نوروز ۹۲

معرفی مکتب باهاوس 

با سخنرانی دکتر سمیع آذر و مارکوس وایزبک

نخستین هم اندیشی نشانه شناسی تبلیغات در ایران 

مدرسه تبلیغات ایده با همکاری معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار مارکتینگ نیوز، در ابتدای مراسم دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان از حمایت و همراهی مدرسه ایده در برگزاری شایسته این برنامه قدردانی کرد و گفت: مدرسه ایده با عملکردهای شایسته خود، خود را از سایر مدارس مشابه متمایز کرده است.

آثار فرزاد ادیبی در گالری ایده مرور شد

فرزاد ادیبی معتقد است؛ طراحان گرافیک به عنوان هنرمند باید با آثار خود دست مخاطب را بگیریم و سواد بصری آنها را رشد دهند تا در نتیجه آن فرهنگ جامعه ارتقا پیدا کند. به گزارش روابط عمومی «ایده»: هفتمین نشست بخش مطالعات هنر معاصر موسسه ایده به مرور آثار فرزاد ادیبی طراح گرافیک باسابقه، اختصاص داشت که با حضور این هنرمند و امیر سقراطی مجری کارشناس؛ عصر روز جمعه دوم اسفندماه با حضور جمعی از هنرمندان همچون عباس مشهدی‌زاده، دکتر محمدرضا ریاضی، آرش سلطانعلی، اونیش امین‌الهی، کوروش قاضی مراد، بابک اربابی و جمع کثیری از علاقمندان در گالری ایده برگزار شد.

سخنرانی استاد عباس مشهدی زاده 

سرگذشت پیدایش هنر خط نقاشی در ایران 

جمعه ۶ دیماه ۹۲ ساعت ۳ بعدازظهر در مدرسه ایده 

در نشست مروری بر آثار هنرمند در «ایده» مطرح شد

کلانتری: از کانال مخاطبان جوانم خود را می‌شناسم.

پرویز کلانتری از هنرمندان نسل اول هنر مدرن ایران معتقد است؛ مخاطبان آثارش جوانان ۲۵ تا ۳۵ سال هستند و او خود را به وسیله آنها می‌شناسد.

به گزارش روابط عمومی «ایده»؛ اولین نشست مروری بر آثار هنرمند مدرسه «ایده» به نقد و بررسی ۶ دهه فعالیت هنری پرویز کلانتری اختصاص داشت که عصر روز جمعه ۲۹ آذرماه در گالری «ایده» برگزار شد.

در ابتدای این نشست حافظ روحانی مجری برنامه با اشاره به نشست‌های تخصصی که در «ایده» برگزار شده است گفت: این ششمین نشست «ایده» و اولین برنامه از سری نشست‌های مروری بر آثار هنرمند است. پیشتر فعالیت‌های این آموزشگاه و گالری به بررسی وضعیت مسایل روز هنر همچون نشست خط نقاشی، انتزاع در نقاشی ایران، مینیمالیسم در مُد و…. اختصاص داشت و حال در اولین نشست مروری بر آثار هنرمند به بررسی جریان هنری یکی از هنرمندان نسل اول جریان هنر مدرن، پرویز کلانتری اختصاص دارد.

پویا جهانشاهی: گرافیک ایران به سرعت در حال پیشروی است.

پویا جهانشاهی از مدرسان گرافیک در دانشگاه هنر و طراحی «لاگونا» آمریکا؛ معتقد است وضعیت گرافیک و به ویژه تایپوگرافی در ایران به سرعت در حال پیشرفت است.

به گزارش روابط عمومی «ایده»: نشست بررس تحولات تایپوگرافی با نگاهی به ظهور انقلاب دیجیتال در آمریکا با سخنرانی پویا جهانشاهی عصر روز گذشته ۴ مردادماه در گالری ایده برگزار شد.

در ابتدای این نشست جهانشاهی با اشاره به تاریخ ظهور تایپوگرافی گفت: استفاده حروف در دوران مدرنیته  و با متال تایپ در عرصه گرافیک و دیزاین مطرح شد و مکتب سوئیسی در اروپا به شکل گسترده‌ای توانست تایپوگرافی را به عرصه دیزاین بیاورد. در این شکل تایپوگرافی، حروف به صورت برچسب و یا عکاسی شده بریده می‌شدند و در کنار هم چیده می‌شدند. مشکل این نوع تایپوگرافی این بود که همواره به شکل مستطیل و به صورت افقی یا عمودی ارائه می‌شدند که دلیل این موضوع نیز به نبود تکنولوژی باز می‌گشت.

در نشست انتزاع در نقاشی معاصر ایران مطرح شد

به گزارش روابط عمومی «ایده»؛ نشست انتزاع در نقاشی معاصر ایران با حضور مصطفی دشتی، پویا آریانپور و بیتا وکیلی عصر روز گذشته ۱۴ تیرماه در گالری ایده برگزار شد. در ابتدای محمود نورایی مجری و کارشناس این نشست با ارائه توضیحاتی از شکل‌گیری انتزاع در هنر، بر اساس روند تاریخی گفت: هنر تا قرن ۱۷ که عصر خردگرایی است، همواره زیرشاخه فلسفه محسوب می‌شد و بدون آبشخور فلسفه هنر قابل بررسی نیست. اما در قرن ۱۸ همزمان با عصر روشنگری که زمینه‌های نقد و انتقاد بر اساس آموزه‌های کانت مطرح شد، هنر خود را از فلسفه جدا و همراه با بنیان‌های فلسفه کرد. در این عصر هنرمندان با نشان دادن اندیشه زیباشناسانه فلسفی، در پی معرفی خود برآمدند که این رویه با شکستن قواعد هنری در آثارهنری آغاز، تا هنرمند به بیان خود در عصر هنری برسید. اما در قرن ۱۹ علم روانشناسی پای به عرصه ظهور گذاشت و از همین روی توجه جهان را که فلسفه به دنیا بیرونی رهنمود می کرد به دنیای درونی انسان سوق داد.

برگزاری نشست  مینیمالیسم در دنیای مُد در «ایده» با حضور دکتر علیرضا سمیع آذر 

نشست “مینیمالیسم در دنیای مد” با سخنرانی علیرضا سمیع آذر  پژوهشگر و نویسنده کتاب «انقلاب مفهومی» با حضور جمعی از هنرجویان و علاقمندان هنر در آموزشگاه تخصصی ایده(هنر ،دیزاین ،تبلیغات)  برگزار شد. در این نشست این منتقد هنری به  معرفی مباحث مینمالیسم کاربردی و ظهور کلاسیسیزم جدید در هنر و تاثیر آن بر دنیای مُد در دهه های اخیر پرداخت. 

مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر در ادامه با اشاره به ظهور نوعی رویکرد کلاسیسیزم در دهه ۶۰ میلادی گفت: در این سال ها نوعی رویکرد کلاسیک جدید در دنیای مُد مطرح شد که با سادگی، وقار، خلوص‌گرایی و پرهیز از تزئینات همراه بود. این نگاه عمدتاً با نفوذ هنر با عالم طراحی لباس مطرح شد. ضمن اینکه تکنولوژی، رقابت در طرح لباس را به رقابت در پارچه کشاند. افزوده شدن اشیایی صنعتی به لباس که کاربردی نبودند؛ در کنار محدودیت برش ها و رنگ در لباس و همچنین پرهیز از خطوط منحنی و استفاده از خطوط مستقیم رویکردهای دنیای مُد در بهره‌گیری از دغدغه های هنر مینیمال هستند.

سخنرانی شمس لنگرودی