حس برند

hese brand-ideaschool

● کرایسلر اواخر دهه ۹۰ یک اداره کاملاً جدید را در شرکت خود تاسیس کرد. نقش این اداره، نه طراحی و ساخت، و نه حتی بازاریابی خودروهاست. مسئولیت این اداره تنها این است که روی صدای “درب” خودروها نظارت داشته باشد! درست خواندید! صدای درب خودرو!

یک تیم متشکل از ۱۰ مهندس برای آنالیز و سپس به‌کارگیری صدای درست برای درب خودرو در زمان باز شدن و بسته شدن ایجاد شد. در واقع آلمانی‌ها در انجام کارها روش خاص خود را دارند. خودروسازها طی سال‌ها چیزهای زیادی درباره عوامل تاثیر گذار در فروش یاد گرفته‌اند. عامل موثر در فروش الزاماً طراحی یا سرعت خودرو در بزرگراه‌ها نیست. مطالعات نشان داده که طراحی داخلی، مخصوصا نحوه باز و بسته شدن درب ها و صدای آن، تاثیر زیادی در تصمیم گیری مشتری برای انتخاب یک خودرو دارند. چرا؟ زیرا به صورت کلی برخی از مشتریان، مخصوصا زن ها در مقایسه با ویژگی های بیرونی خودرو واکنش بیشتری به حس و بافت داخلی خودرو نشان می‌دهند. بنابراین نحوه بسته شدن درب ها اغلب ویژگی مهمی در درک مشتری از کیفیت خودرو محسوب می شود.

چندی پیش، یک مهندس خودرو، نکته بسیار جالبی را برای من بازگو کرد. مردم اکنون به شیوه ۲۰ سال پیش خودرو نمی‌خرند. امروز بیشتر مشتریانی که از نمایشگاه‌های خودرو دیدن می‌کنند، در خودرو می نشینند، به فرمان دست می‌زنند، روی لوازم داخلی دست می‌کشند، بویِ نویی خودرو را استشمام می‌کنند، پنجره ها را باز و بسته می کنند، از خودرو بیرون می‌آیند و درب را می بندند تا صدای خاص درب را، که مصنوعی هم ایجاد شده، بشنوند…

 

● نویسنده: مارتین لیندستروم
● مترجم: حسن بنانج

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *