ترند شدن لباس به چه معنایی است؟

Meaning-that-clothes-become-trendy-in-fashion-min_1_11zon

مد، فشن و ترند سه معنای کاملا شبیه به هم نیستند و تفاوت هایی باهم دارند و ترند به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از مد و فشن شناخته می‌شود.

مهم‌ترین عامل در تعیین ترند لباس در دوران مختلف، عوامل سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی است. این مساله به این معنا است که تنها افراد فعال در صنعت مد و فشن تعیین کننده ترند لباس نیستند و این موضوع از عوامل بسیار در جامعه نشات می گیرد.

به مدت زمانی که یک مد می‌تواند دوام بیاورد، ترند می گویند. در ترند شدن لباس فرض کنید که یک مد خاص در پوشش لباس، برای یک سال دوام بیاورد. در این صورت می‌توانیم بگوییم که این پوشش برای ۱ سال ترند شده است. در حقیقت مدت‌زمان ترند شدن آن پوشش نیز ارتباط مستقیم با موضوع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد.

5 نکته در مورد روند مد و ترند در جهان :

1: در دهه ۱۹۴۰ و با بروز جنگ‌های جهانی، میزان تولید پارچه به‌شدت کاهش یافت. در این زمان زنان دامن‌های کوتاه و راسته و یا در کل مانند مردان، از لباس‌های فرم استفاده می‌کردند.به طور کلی در دوران جنگ جهانی اول و بروز بحرانهای اقتصادی، زمان مناسبی برای ماجراجویی‌های مختلف در حوزه مد، فشن و ترند لباس نبود. به همین دلیل، سبک لباس‌ها ساده‌تر بودند.

2: در سال ۱۹۴۷، “کریستین دیور”، ظاهر جدیدی از خود نمایان کرد و انقلابی در صنعت مد ایجاد نمود.

Christian-Dior-min_22_11zon
کریستین دیور طراح مد

3: در سال ۱۹۵۰، ترند لباس جوانان تحت تاثیر لباس‌های ستارگان آمریکایی بود. در این زمان کت و شلوار جین با کفش‌های نوک‌تیز محبوبیت زیادی پیدا کرد.

4: در قرن ۲۱، مد و فشن به بلوغ و باروری خود رسید. در این زمان زنان به دنبال نشان دادن زنانگی خود بودند و مردان بیش از پیش به آراستگی خود اهمیت می‌دادند. در این زمان مد واحدی ارائه نشد و شرایط اقتصادی و سیاسی روی ترند لباس تاثیر خاصی نداشت. اما پای هنر به صنعت مد باز شد.

5: از سال ۲۰۰۰ تا به امروز، موسسه رنگ پنتون رنگ لباس و سایر ابزارها و وسایلی که در زندگی استفاده می کنیم، تعیین می‌کند. لوری پرسمن نایب رییس موسسه پنتون بیان می‌کند که هرساله، این موسسه رنگ تمامی طراحی‌ها در زمینه لباس و سایز ابزارها را تعیین می‌کند. تعیین رنگ در موسسه پنتون به عوامل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد. به طور مثال در سال ۲۰۰۶ رنگ بژ خنثی برای رنگ سال و رنگ ترند لباس و سایر طراحی‌ها انتخاب شد. انتخاب این رنگ به‌عنوان بازتاب نگرانی‌های اقتصادی بود.


⇐دوره جامع طراحی مد و لباس⇒


اگرچه موسسه پنتون به عنوان موسسه‌ای برای تعیین رنگ مد و سایر ابزارهای اطراف ما تصمیم می‌گیرد؛ اما در رنگ ترند لباس نیز تاثیر زیادی دارد. در سال ۲۰۲۰ تمامی جهان درگیر بیماری همه‌گیر کرونا شد. این موضوع باعث شد که همه مردم جهان، درگیر نوعی افسردگی از نبودن آزادی‌های گذشته شوند. اما موسسه پنتون برای سال ۲۰۲۱ دو رنگ کاملا متفاوت را به‌عنوان رنگ سال و در کنار هم در نظر گرفت. در سال ۲۰۲۱ رنگ‌های طوسی و زرد در کنار هم به‌عنوان رنگ سال برای ترند لباس، مد، فشن و سایر طراحی‌ها در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار گرفت. طوسی نمادی از افسردگی و غم‌های انباشته سال ۲۰۲۰ از بیماری کرونا و ماندن در حصار خانه‌ها است. اما سال ۲۰۲۱ واکسن این بیماری به‌وفور در جهان تولید می‌شود و هم با این بیماری خداحافظی می‌کنند. بنابراین سال جدید، سال جنب‌وجوش، تحرک، شادی و خوشحالی است. به همین دلیل رنگ شاد زرد در دل رنگ طوسی مخفی می‌شود.

موسسه-پنتون-min_16

موسسه پنتون

روند مد و ترند در ایران:

در ایران نیز توجه به مد و ترند، به زمان قاجاریه و ارتباط دیپلماتیک درباریان ایران و غرب مربوط می‌شود. نقطه عطف و آغاز توجه به مد در ایران، علاقه همسر فتحعلی شاه به لباس الیزابت مک نیل بود. در یک مهمانی درباری لباس الیزابت با ساتن سفید و چین‌های توری و ردای قرمز ابریشمی مورد توجه همسر فتحعلی شاه قرار گرفت.تاج السلطنه دختر ناصرالدین شاه که تحصیل کرده اروپا بود، تحت تاثیر افکار فمینیستی، آزادی زنان و مسائلی ازاین‌دست قرار داشت و سبک لباس‌های اروپایی را وارد ایران کرد. حرم‌سرای ناصرالدین شاه در زمان قاجار، مرکز مدگرایی ایران شناخته می‌شد. انیس الدوله، سوگلی ناصرالدین شاه نیز تاثیر زیادی در تغییر سلیقه، ترند لباس و آرایش زنان دربار و حرم‌سرا داشت.

در دوران پهلوی و مصادف با دهه ۷۰ میلادی، با ظهور گروه‌های سیاسی هیپی‌ها، پانک‌ها و…، تاثیر زیادی روی مد و ترند لباس جوانان ایرانی داشتند. بعد از انقلاب و به سرعت با وقوع جنگ، تمام کشور درگیر شرایط جنگ قرار گرفت و از سوی دیگر توجه به غرب کاهش بسیار زیادی پیدا کرد. به همین دلیل در این دوران شاهد پوشش چادر برای خانم‌ها هستیم و آقایان نیز تقریبا با لباس‌های ساده و بدون الگوبرداری خاص از غرب پیش می‌رفتند. پس از آن نیز در دهه ۸۰، موج جدیدی از فناوری و اینترنت به روی مردم باز شد و این مسئله باعث توجه به سمت پوشش غربی‌ها گشت. روندی که تاثیر آن را تا به امروز بر تغییر بسیار زیاد سبک پوشش جوانان شاهد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن