تایپوگرافی چیست؟

اصول تایپوگرافی

هر جا را نگاه کنید، می‌توانید نمونه‌هایی از تایپوگرافی را ببینید. تایپوگرافی در کتابهایی که می‌خوانیم، در وب سایت‌هایی که از آنها بازدید می‌کنیم، حتی در زندگی روزمره، در علائم خیابان، برچسب‌ها و بسته بندی محصولات وجود دارد.

اما تایپوگرافی دقیقاً چیست؟ به عبارت ساده، تایپوگرافی سبک یا ظاهر متن است. همچنین می‌تواند به هنر کار با متن اشاره داشته باشد، کاری که احتمالاً خودتان هم در صورت ایجاد اسناد یا پروژه‌های دیگر برای کار، دانشگاه یا خودتان، همیشه انجام می‌دهید.

 

تایپوگرافی از دو واژه تایپ و گراف تشکیل شده است. لذا می‌توان گفت که Typography به هنر چینش تایپ و فونت به منظور دست یابی به زبانی تصویری اشاره می‌کند. به عبارتی در تایپوگرافی با اعمال تغییرات بر روی فونت‌ها و شیوه نوشتار یک متن، می‌توان پیام یک مفهوم را به شکلی ورای مفاهیم نوشتاری، به مخاطبین انتقال داد. در هنر تایپوگرافی به طراحی حروف، اندازه آن‌ها، ترازها، فاصله‌ها، جهت‌ها و سایر مواردی که حول نقاط و خطوط می‌چرخند تا به خوانایی متن کمک کند، پرداخته می‌شود.

 

انواع رایج فونت‌ها

شاید شنیدن نام تایپوگرافی در دل شما ترس بیندازد اما آنقدرها که فکر می‌کنید ترسناک نیست. اگر کمی وقت بگذارید وکمی اطلاعات کسب کنید، می‌توانید تفاوت بزرگی در کارهایی که هر روز انجام می‌دهید ایجاد کنید. بنابراین بیایید شروع کنیم. ابتدا چند نوع رایج فونت و آنچه باید در مورد آنها بدانید.

 

فونت سریف یا Serif

فونت‌های Serif دارای خطوط کوچکی به نام serif هستند که به قسمت اصلی کلمات متصل شده‌اند.

آن‌ها به دلیل ظاهر کلاسیک‌شان، انتخاب خوبی برای پروژه‌های سنتی‌تر هستند. این فونت‌ها همچنین در نشریات چاپی، مانند مجلات و روزنامه‌ها رایج هستند.

 

فونت سریف

 

فونت‌های Sans serif این زائده‌های اضافی را ندارند، از این رو به آن‌ها در زبان فرانسه سان serif می‌گویند.

این فونت نسبت به فونت serif تمیزتر و مدرن‌تر در نظر گرفته می‌شود. همچنین، خواندن آن‌ها روی صفحه نمایش کامپیوتر، از جمله تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی، آسان‌تر است.

 

فونت‌های نمایشگرها

فونت‌های صفحه نمایش به دلیل ماهیت تزئینی‌شان، برای مقادیر کم متن، مانند عناوین و سرصفحه ها و طرح‌های گرافیکی سنگین، مناسب هستند.

 

فونت سنس

انتخاب فونت

فونت‌ها زبان خاص خود را دارند. همگی آنها حرفی فراتر از کلمات موجود در صفحه برای گفتن دارند. آن‌ها می‌توانند به صورت روان یا خنثی، عجیب و غریب یا گرافیکی ظاهر شوند. به همین دلیل مهم است که به پیام خود فکر کنید، سپس فونت مناسب را انتخاب کنید.

 

فونت‌هایی که باید از آنها دوری کرد

برخی از فونت‌ها دارای بار اضافی هستند، از جمله Comic Sans، Curlz و Papyrus. این فونتها هیچ ایرادی ندارند، فقط شهرت پیدا کرده‌اند، قدیمی هستند و بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمولاً ازاین فونت‌های بیش از حد استفاده می‌شود. اگر احساس می‌کنید به آنها علاقه‌مند هستید، دوبار فکر کنید و از چیز دیگری استفاده کنید. فونت‌های زیادی با ظاهر و نمای مشابه وجود دارد که بهتر پیام شما را منتقل می‌کنند.

ترکیب فونت‌ها

وقتی تصمیم گرفتید از کدام فونت‌ها استفاده کنید، انتخاب‌های محدودتر، به شما کمک بیشتری می‌کند. بهتر است در هر پروژه خود را به یک یا دو مورد محدود کنید. اگر به کنتراست بیشتری نیاز دارید، سعی کنید یکی از فونت‌های خود را در اندازه، وزن یا سبک متفاوت تکرار کنید. این ترفند عملاً برای ایجاد ترکیبات جالبی بسیار خوب عمل می‌کند.

 

ترکیب فونت‌های مختلف

احتمالاً شنیده‌اید که قطب‌های متضاد جذب هم می‌شوند. همین امر در مورد فونت‌ها نیز صادق است. از ترکیب سبک‌های متفاوت اما مکمل نترسید، مانند sans serif با serif، کوتاه با بلند یا تزئینی با ساده. این در ابتدا می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما ناامید نشوید. به دنبال طرح‌های دیگر برای الهام باشید، و به زودی متوجه آن خواهید شد.

 

معرفی انواع فونت

ترکیب فونت‌های رایج

سایر اصطلاحات مهم

شاید اصطلاحاتی مانند کرنینگ (kerning)، لیدینگ (leading)، ترکینگ (tracking) و سلسله مراتب (hierarchy) را شنیده باشید. برای کسانی که تجربه بیشتری دارند، این مفاهیم برای ایجاد طرح‌هایی با ظاهر حرفه‌ای ضروری است. به عنوان یک مبتدی، نیازی نیست که همه چیز را در مورد این اصطلاحات بدانید – فقط به اندازه کافی برای اطلاع از کار خود درباره این اصطلاحات بدانید.

کرنینگ که یک اصطلاح تایپوگرافی و بسیار شبیه به دیگر اصطلاح تایپوگرافی یعنی tracking است وبه فاصله بین کلمه اشاره دارد، اما به تنظیم فاصله بین دو کاراکتر نیز اشاره می‌کند. علاوه بر این به مانند ترکینگ، طراحان باید در زمان کار با آن مراقب باشند زیرا ممکن است مشکلات خوانایی به وجود بیاورند.

 

لیدینگ (Leading)

لیدینگ (Leading)، یکی دیگر از اصطلاحات تایپوگرافی است که به فضای عمودی بین دو خط متن اشاره می‌کند. لذا برای خوانایی بیش‌تر متن، لازم است تا فضای عمودی مناسبی بین خطوط وجود داشته باشد، اما داشتن فضای عمودی بسیار زیاد، ممکن است برای خواندن زیاد جالب به نظر نرسد.

 


آموزش حرفه ای تایپوگرافی و طراحی حروف


سلسله مراتب (hiearchy)

سلسله مراتب استفاده می‌شود تا چشم خواننده را به سمت چیزهای مهم هدایت کند. به عبارت دیگر، با استفاده از سطوح مختلف تأکید، به آنها نشان می‌دهد که از کجا شروع کنند و بعد کجا بروند.

 

سلسله مراتب متن

ایجاد سلسله مراتب ساده است: فقط تصمیم بگیرید که می‌خواهید خواننده ابتدا به کدام عناصر توجه کند، سپس آنها را برجسته کنید. موارد مهم‌تر، معمولاً بزرگ‌تر، جسورانه‌تر یا متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که آن را ساده نگه دارید و فقط چند روش را به کار بگیرید.

متنی که خوب طراحی شده می‌تواند تفاوت ایجاد کند و چیزی را از سطح معمولی به سطحی فوق العاده برساند، حتی اگر شما به تازگی کار طراحی را شروع کرده‌اید، تنها چیزی که لازم است این است که به تایپوگرافی علاقه‌مند باشید تا به تدریج بیشتر یاد بگیرید، بیشتر ببینید و کارهای بیشتری انجام دهید.

 

یک دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *