تام کارن، طراح بریتانیایی “رالی چاپر” و “ماربل ران” در ۹۶ سالگی درگذشت

Tom-Karen-

خانواده او تایید کرده اند که تام کارن، طراح بریتانیایی رالی چاپر و ماربل ران در ۹۶ سالگی درگذشت.

دختر او یوگنی به گاردین گفت: «این یک افتخار بود که با چنین فرد خلاقی نزدیک بودم. او دائما چیزهایی می‌ساخت و حتی دور ریختنی‌ ترین ساخته‌ هایش چیزهایی بودند که می ‌توانستند ارزشمند شوند. من یک هواپیمای اسپیت فایر کاغذی دارم که او به طور اتفاقی در عرض چند دقیقه برای پسرانم درست کرد، اما توانست شخصیت هواپیما را کاملا به تصویر ‌بکشد.»

او چنین زندگی خارق ‌العاده ‌ای داشت و از زندگی در چند دهه اخیر خود در کمبریج، توانست احساس خوشبختی را پیدا کند.»

Tom-Karen-1 (1)-
تام کارن توسط یکی از دوستانش به عنوان “مهربان، ملایم و تقریبا کودکانه” توصیف شده است. عکس: گاردین

کارن در شب سال نو به همراه دخترانش یوگنی و ژوزفین و پرستارش مارزانا در آرامش جان باخت.

برنت اسمیت، یکی از دوستان کارن، می ‌گوید: «تقریبا 50 سال بود که تام را می ‌شناختم. ما در دوران بازنشستگی ‌مان دوستان خوبی شدیم. من او را به عنوان یک طراح و آزاد اندیش تحسین می کردم، اما این او بود که فردی چنین دوست داشتنی بود که مرا به سمت خود جذب می کرد. مهربان، ملایم و تقریبا کودکانه. برای دیدن او در محاصره کودکانی که توسط او مسحور شده اند؛ او زیباترین صدا را داشت، تجربه کردن آن فوق العاده بود. من از هیچ چیز بیشتر از گذراندن وقت با او در این خانه در کمبریج لذت نمی بردم. در حالی که او در حال کار بر روی ایده ای جدید بود. هر قفسه، سطح و دیوار با مدل ها و تصویرسازی های او پوشیده شده است.»

کارن که به عنوان “مردی که دهه 1970 را طراحی کرد”؛ توصیف می شود، مهندسی هوانوردی خوانده و در سال 1962 پس از کار در صنعت هواپیماسازی و با فورد، هات پوینت و فیلیپس، مسئولیت Ogle Design را به عنوان مدیرعامل و طراح ارشد بر عهده گرفت.

دوره طراحی محصول در مدرسه هنری ایده

در طول مدت حضورش در Ogle، او بر طراحی رادیو Bush Radio TR130، Raleigh Chopper، Bond Bug، Reliant Scimitar GTE، Anadol A1 (FW5)، مجموعه ای از کابین های کامیون برای لیلاند، و اسباب بازی Marble Run نظارت داشت.

او در سال 1999 از Ogle بازنشسته شد اما همچنان از خلق و طراحی لذت می برد.

کارن به دلیل خدماتش در طراحی به عنوان یکی از افسران عالی درجه امپراتوری بریتانیا، منصوب شد و کتاب ‌های طراحی او در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می ‌شوند.

او با تامل در آثار خود، Marble Run را به عنوان «الهام‌ بخش‌ترین آفرینش» خود معرفی کرد.

او همچنین به یاد آورد که چگونه در یک جلسه در مورد Chopper به ایده داشتن یک چرخ بزرگ در پشت مانند یک ماشین فرمول یک یا dragster برخورد کرد. اگرچه این ایده در ابتدا با محدودیت ‌هایی مواجه شد، اما Raleigh Chopper به یک طراحی کلاسیک تبدیل شد و برای بسیاری مظهر آن دوران شد.

2-min_11zon
ایده کارن مبنی بر داشتن یک چرخ بزرگ در پشت هلی کوپتر در ابتدا با محدودیت هایی مواجه شد. عکس: گاردین

کارن که در سال 1926 در وین به دنیا آمد، در شهر برنو چک زندگی می کرد. ثروت خانواده از یک کارخانه آجرپزی که پدربزرگش راه اندازی کرده بود به دست آمد. این خانواده در سال 1939، زمانی که کارن 13 ساله بود، از بلژیک و فرانسه به پرتغال قبل از رسیدن به بریتانیا در سال 1942، از دست نازی ها فرار کردند.

نمایشگاهی برای تجلیل از زندگی و کار این طراح در موزه One Garden City در لچ‌ورث، هرتفوردشایر برگزار خواهد ‌شد.

جاش تیدی، متصدی و مدیر میراث این موزه، گفت: «تام واقعا بزرگ بود. در طول یک سال گذشته، چندین بار با او ملاقات کردم و نمایشگاهی به نام “تام کارن: آفرینش‌ها”، ترتیب دادم.»

وی افزود: «از این که سال گذشته توانستیم نمایشگاه را برگزار کنیم، بسیار خوشحالم» و افزود: «می‌دانم که تام از این نمایشگاه هیجان ‌زده بود که باعث خوشحالی من در این زمان غم ‌انگیز شد.»

تیدی گفت که در موزه کتابی به عنوان یادبود وجود خواهد داشت که آن را به خانواده تحویل خواهند داد.

دنی هاپکینز، سردبیر مجله Practical Classics، می‌ گوید: «سهم تام در طراحی صنعتی بسیار زیاد بود… بله، باند باگ و رالی چاپر نمایندگان او، سرفصل اخبار را به خود اختصاص دادند. اما لحظات ظریف ‌تر نبوغ او بسیار عمیق‌ تر بود؛ ضربات در حال افزایش، به ویژه در خط کمر هواپیمای Reliant Scimitar … به اکثر ماشین های اسپرت مدرن نگاه کنید. این تام است.»

اسمیت گفت که امید این است که آرشیوی از مدل ‌ها و نقاشی‌ های کارن جمع آوری شود تا «نسل ‌های آینده آن‌ ها را ببینند».

در مصاحبه ای با گاردین در سال 2017، کارن اعتراف کرد که هنوز برای لذت خود طراحی می کند، از جمله مجسمه های پرندگان، درختان مقوایی راه راه و بازی ها. او می گوید: «من ذهنی به مانند یک پروانه‌ دارم و هنوز هم مملو از ایده ‌ها هستم.»

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن