بازاریابی محتوا چیست ؟

بازاریابی-محتوایی

بازاریابی محتوا چیست و چگونه میتوان بازاریابی محتوا انجام داد؟ این روزها این دو موضوع محور بسیاری از سئوالات مردم است. مردمی که می‌خواهند برای خودشان کسب و کاری راه بیاندازند یا نه کسب و کاری راه انداخته اند و به دنبال توسعه کسب و کار خودشان هستند. از اینروی پیش از ذکر هرنکته ای در خصوص بازاریابی باید این مهم را برای خوانندگان این مقاله یادآور شویم که ” بازاریابی محتوا” صرفا بازاریابی در غالب TEXT  یا متن نیست بلکه بازاریابی محتوا بازاریابی مجموعه ای از محتواهای ؛ دیداری، شنیداری، فیلم، عکس و حتی پادکست و فضای مجازی است که هر روزه با آن سروکار داریم و قرار است از طریق آن هدف و انگیزه شما را از بازاریابی به مخاطب، مشتری یا مصرف کننده اطلاع بدهد.

حال می‌خواهد هدف و انگیزه شما از بازاریابی محتوا و حضور مستمر در فضای مجازی صرفا تبلیغات برند یا مارکتان باشد، یا نه هدف و انگیزه شما از بازاریابی محتوا، تبلیغ بهتر برای محصول یا برند خودتان باشد که اینبار قرار است از طریق محتوا، این پیام به مخاطب دلخواهتان یا جامعه مخاطبان انتقال داده بشود.  ازا ینروی شاید بهتر باشد بگوئیم؛” بازاریابی محتوا عبارت است از دستیابی به مخاطب خاص یا مخاطبان خاص با محتوای جالب و ارزشمند”. چنین محتوایی شما را قادر می‌سازد تا بین خود (برندتان) و مصرف کننده نهایی مارک یا برندتان یک پیوند برقرار کرده باشید و البته ارزش بالقوه برند خودتان را به او بهتر معرفی کرده باشید. و این مهم یکی از ضروری ترین مباحث در بخش بازاریابی محتوا است که این کار را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام می‌دهد.

شاید به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود هر دپارتمان بازاریابی برای خودش به یک واحد بازاریابی محتوا مجهز باشد. بسیاری بر این باورند که به وسیله اینترنت و بازاریابی دیجیتال قابلیت دسترسی به بازاریابی محتوا بهتر و بیشتر شده است. به عبارتی از طریق دنیای دیجیتال و اینترنت بستری برای محتوا و بازاریابی فراهم شده تا مخاطبان برند از طریق این بستر با کالا و خدمات شما بهتر آشنا شوند.

فراموش نکنید امروزه کاربران اینترنت هم به تولید کنندگان محتوا و هم به مصرف کنندگان محتوا تبدیل شده اند مارک‌ها و برندهای مختلفی که از طریق بازاریابی محتوا و محتواهایی که تولید می‌شوند به صورت غیر مستقیم با کاربران و مشتریان خود ارتباط برقرار می کنند این برندها و مارک‌ها با این وسیله (بازاریابی محتوا) دست به نوعی خلق ارزش میزنند و یک ارزش تجاری برای برند خودشان ایجاد می‌کنند.

رویه شکل گیری بازاریابی محتوا

برای درک مفهوم بازاریابی محتوا شاید بهتر باشد نگاهی به سیر تحول و تکامل مفهوم بازاریابی مفید داشته باشیم. بازاریابی فعلی نسخه نهایی فرایند تاریخی تولید و مصرف است. باید یادآور شد همانطور که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و صنعت، فرهنگ مصرف مردم تغییر کرد، بازاریاب‌ها نیز که بیشتر می‌خواستند با توجه به تغییر و پویایی مصرف کننده با تغییر رفتار مصرف کننده همراه شوند روش‌های بازارابی خودشان را تغییر دادند که در نهایت ایجاد یک روش جدید در بازاریابی با عنوان بازاریابی محتوا اقدام جدید این قشر در این راستای محسوب می شود.

و اما در ادامه نگاهی به روند شکل گیری بازاریابی محتوا

یکم؛ بازاریابی ترفندی است که مردم از زمانهای بسیار دور برای فروش کالا یا خدمات اتخاذ کرده بودند، بازاریابی سیستماتیک با انقلاب صنعتی شروع شد.  با جایگزینی نیروی انسانی با صنایع و ماشین آلات انفجاری در تولیدات روی داد و محصولات جدیتری به بازار عرصه شد با گسترش کالا و محصولات جدیدتر، رقابت تنگ‌تر و تنگ‌تر شد از اینروی لازم شد تا برندها و مارک‌ها با سرعت و البته دقت بیشتری محصولات و خدمات بهتری را به مشتریان نهایی معرفی کنند رقابت بین معرفی محصول به قدری اوج گرفت که تولید کنندگان مجبور شدند برای بازاریابی بهتر اقدامات بیشتری داشته باشند و علاوه بر معرفی محصول از انواع تکنیک‌های بازاریابی استفاده کنند تا در نهایت علاوه بر معرفی محصول برای فروش بیشتر جذابیت بیشتری نیز نزد خریدار و مصرف کننده ایجاد کنند.


⇐دوره بازایابی محتوایی⇒

دوم؛  با شروع عصر ارتباطات و سهولت دسترسی مردم به اطلاعات، مصرف کنندگان ایده‌ها و اطلاعات بیشتری راجع به انواع محصولات تولیدی و البته رقبا داشتند و این مهم ایجاب می‌کرد تا تولید کنندگان علاوه بر معرفی محصولات از روش‌های جدید بازاریابی نیز استفاده کنند. دسترسی راحت‌تر به اطلاعات محصول و توانایی مقایسه محصولات رقیب با یکدیگر بازاریابان را مجهزتر کرد.  از سویی دیگر صاحبین مشاغل و برندها با توجه به مخاطبان هدف خود شروع به طراحی و ارایه راهکارهای جدید در بازار کردند تا به این وسیله برای مشتریان خاص خود روش‌های خاص تری داشته باشند.

سوم؛ این مرحله، مرحله تکمیل کار بازاریابی است. در این فرایند مارک‌ها از روش‌های مستقیم  بازاریابی شخصی پیروی می‌کنند در این مرحله از هوش مصنوعی یا داده و اطلاعات کمک گرفته می‌شود. روشی که در آن بازاریابی برمبنای رفتار مشتری یا رفتار مصرف کننده است. همچنین روشی است که در آن روان شناسی مصرف و داده‌های شخصی یک مشتری خاص از طریق کانالهای مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و البته مستقیما به دست مصرف کننده می‌رسد. چیزی مشابه تبلیغ یک جنس یا خدمات در اینستاگرام که شما در حین تبلیغ در اینستاگرام با استفاده از محتوای متن تولید شده یا فیلم، صدا و پادکست سعی در نشان دادن و معرفی یک محصول دارید و همزمان مشتری و مصرف کننده از این موقعیت برخوردار است تا بتواند علاوه بر بازدید از کالا، خدمات و سایر فرصت‌های تبلیغاتی شما در زیر پُـست تبلیغاتی نیز در بخش کامنتها از طریق کامنت با شما و سایر مصرف کننده‌ها ارتباط برقرار کرده و دامنه رقابت را تنگ‌تر کند. به عبارتی در این روش مصرف کننده از رفتار یکدیگر و حتی نظرات یکدیگر راجع به جنس یا کالاو خدمات شما مطلع می شوند.  به این روش بیشتر “روش مشتری محور” گفته می شود تا محصول محور.

پس از آشنایی با مراحل تکمیل و توسعه بازاریابی محتوا بهتر است اشاره ای به چگونگی انجام بازاریابی محتوا داشته باشیم.

بازاریابی محتوا چگونه انجام می شود

باید یادآور شویم که در بازاریابی محتوا هدف جلب توجه بالقوه مشتری است و البته هدایت مشتری به سمت برند، هدف نهایی دیگری است که بازاریاب محتوا آنرا دنبال می‌کند. برای این منظور به این گفته هووآرد گوویچ توجه داشته باشید. هووآرد گوویچ بزرگترین کارآفرین آمریکایی در خصوص بازاریابی محتوا چنین می‌گوید؛ ” شما باید توجه داشته باشید که انسانها تبلیغات را نمی‌خوانند بلکه آن چیزی را که باعث جلب توجه آنها می‌شود را می‌خوانند که آن موضوع مورد توجه گاهی میتواند همان تبلیغ باشد”.

  • تعیین مخاطب نهایی

یکی از بزرگترین مزایای عصر داده و اطلاعات (اینترنت) توانایی ایجاد مخاطب خاص است. به لطف داده‌های اینترنت این فرصت هم برای بازاریابان و هم برای کسب و کارهای مختلف ایجاد شده است تا بتوانند سلایق رفتارهای مصرف کننده را دانسته و البته با تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده جامعه هدف مشخصی برای خودشان تشکیل دهند، و بر مبنای اطلاعاتی که از جامعه هدف و البته رفتار مصرف کننده دارند طیف مخاطبان خاص خودشان را مشخص و گسترش دهند.

  • دنبال کردن روندها

مهمترین قسمت بازاریابی محتوا پیگیری اتفاقات و رویدادهای روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی ساعتی در کسب و کار خودش است. این مدل از پیگیری از رویه‌ها و روندها می‌تواند تفاوت‌ها و البته برنامه‌های جدیدی پیش پای او بگذارد.

  • خلاق باشید

بازاریابی محتوا درغالبهای مختلف تولیدی که می‌تواند؛ عکس، فیلم، متن، پادکست، صدا و فضای مجازی ادامه داشته باشد امروزه جزئی از برنامه‌های روزمره افراد هستند. توجه داشته باشید که شما هر روزه اگر خودتان تولید کننده محتوا نباشید به نوعی دنبال کننده محتواهای تولید شده توسط بازاریابان شرکت‌ها و موسسات مختلف تولیدی تا خدماتی و خبری هستید.

کدام یک از شما هر روز صبح، صفحات مجازی نظیر؛ اینستاگرام را باز نکرده و اخبار مربوط به رویدادهای روزمره را کنترل نمی کند؟. یا نه اصلا سراغی از تبلیغات فلان سالن‌های زیبایی تا مدهای لباس نمی‌گیرد؟. در حال حاضر هر کدام از این کالا و خدمات از طریق محتوای تولید شده در غالب‌های مختلف از طریق بازاریابان محتوا به شما به عنوان مصرف کننده ارایه می‌شود پس در این فضای بزرگ برای ارایه بهتر محتوا و بازاریابی بهتر باید که خلاق باشید و البته دست به کشف جدید بزنید.

نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا

در ادامه شاید بد نباشد به برخی از نمونه‌های بازاریابی محتوا نیز اشاره داشته باشیم. شاید به جرات بتوان گفت اولین نمونه بازاریابی محتوا به سالهای 1985 باز می گردد البته موضوع بازاریابی محتوا با توسعه رسانه‌های دیجیتال کاملا متفاوت و گسترده تر شد امروزه بسیاری از مارک‌ها و برندهای مختلف نمونه‌های مختلفی از بازاریابی محتوا هستند چیزی مثل ؛” ردبول REDBULL”  یا حتی ایرانسل خودمان باشد که تبلیغات مکرر آنها را در بین مردم در غالب عکس روی لباس ورزشکاران در میادین ورزشی یا حتی تبلیغات و بیلبوردهای گسترده تر در سطح شهر یا در فضای مجازی از طریق محتواهای تولید شده در غالب متن، فیلم، صدا و پادکست دیده و شنیده اید.

content-marketing-min_4_11zon

برندها و مارک‌هایی که هرکدام از طریق جوایز و مسابقات مختلف هم مردم را به نوعی سرگرم کرده اند وهم در حال تبلیغ برند و خدمات محصول و کالای خودشان هستند. برندهایی که مشابه برند ایرانسل با تبلیغ خودش از طریق همان لباس ورزشی آرم دار که به آرم و نشان تجاری ایرانسل پوشیده است یک درک تجاری جوان و پرانرژی از خودش در ذهن مخاطب و مصرف کننده ایجاد کرده است.

نمونه خارجی نخستین‌های بازاریابی محتوا شاید بتوان به رستورانهای زنجیره ای میشیلین اشاره کرد، سالها پیش مارک تایر میشلین که راهنمایی را برای نشان دادن رستوران‌های مشتریان خود در جاده‌ها منتشر کرده بود، پس از جلب توجه زیاد این مطلب، رستوران‌های زنجیره ای ” رستوران‌های ستاره دار میشلین ” را تاسیس کرد. امروزه نزدیک به 15 الی 16 میلیون رستوران با دریافت ستاره‌های میشلین در این راهنما گنجانده شده اند و داشتن ” ستاره میشلین” به یک وضعیت تجاری و نشان تجاری تبدیل شده است. این واقعیت که یک ” مارک تایر” به یک شاخص تجاری موفق تبدیل شود خودش حاکی از قدرت محتوای خوب است.

شاید با این تعابیر و تفاسیری که ارایه شد کنجکاو شده باشید که بدانید برای بازاریابی محتوا از کدام روش‌ها میتوان استفاده کرد هر چند در مرحله اول در این عصر و دوره قطعا فضای مجازی و اپلیکیشن‌های موجود یکی از معتبرترین و پُـرمخاطب‌ترین روش‌ها است اما استفاده از این ابزارها نیز قوانین خودش را دارد تا بتواند از شما یک نشان تجاری موفق‌تر در نظر مخاطب ارایه بدهد. به چند روش زیر توجه کنید؛

روشهای بازاریابی محتوا

روشهای مختلفی برای بازاریابی محتوا وجود دارد که میتوانید برای جلب توجه بیشتر مخاطبان به برند خود و ایجاد یک ارزش تجاری از آن استفاده کنید از آنجایی که محتوای تولید شده محدوده‌های بسیار وسیعی دارند امکان پخش آن در قالب‌های مختلف از طریق کانالهای مختلف نیز وجود دارد.

content-marketing-1-min_3_11zon
  • اشتراک منظم محتوا

مطالب و محتواهای تولید شده که میتواند؛” متن، فیلم، صدا،پادکست و …” باشد را مرتب در غالب برنامه‌های زمانبندی شده به مخاطب ارایه بدهید. به عبارت بهتر به اشتراک گذاری مرتب مطالب و محتوای تولیدی اهمیت بدهید باید توجه داشته باشید که اشتراک گذاری مرتب مطالب در موضوعاتی خاص میتواند مورد توجه مخاطبان جامعه هدف شما باشد، لذا پیوندی را بین شما و برند شما ایجاد خواهد کرد. به اشتراک‌گذاری محتواهایی منظم و البته مرتب مثل فیلم در یوتوپ ( YOUTUBE) یا پُـست‌های منظم در صفحه وبلاگ میتواند مشتریان شما را در ارتباط با نام تجاری شما موفق معرفی کند و همچنین میتواند یک پویایی بین مخاطبان شما ایجاد کند.

  • وایرال شوید

شاید با اصطلاح بازاریابی ویروسی آشنا باشید این روش از بازاریابی با چرخش تبلیغ و اطلاعات شما آن هم دهان به دهان شایع می شود و منجر به تبلیغ می‌شود. بازاریابی ویروسی اساسا نوعی گسترش” دهان به دهان ” است وقتی یک محتوای پوچ یا حتی جالب در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود به معنای ” ویروسی شدن” آن تبلیغ یا محتوا است.

یکی از عمده مزیت‌های بازاریابی ویروسی همان هزینه اندک آن است که شرکت‌ها نیز سعی دارند بیشتر از طریق مصرف کنندگان این مدل تبلیغات که همان پخش کنندگان آن نیز هستند دست به این روش بازاریابی محتوا بزنند. باید یادآور شویم با توجه به کاربرد وسیع این مدل از بازاریابی بسیاری از شرکت‌ها در تلاشند تا محتواهایی تولید کنند که بتواند از طریق همین روش بازاریابی ویروسی با نشان و مارک تجاری شرکت‌ها از طریق خود مصرف کنندگان پخش شوند. هرچند باید این مهم را نیز یادآور شد که موثرترین تبلیغات ویروسی تبلیغاتی بوده ‌اند که به طور طبیعی ایجاد شده اند و این اتفاق کاملا طبیعی است. هشتک گذاری یکی از بهترین روش ها برای دستیابی به این موفقیت است.

  • پاسخگو باشید

از پاسخگو بودن غافل نشوید. شما هم به طور مرتب محتوا تولید و انتشار می‌دهید و همچنین جامعه مخاطبان مشخص دارید پس پاسخگوی نظرات و کامنت‌ها و درخواست‌های مشتریان و مصرف کنندگان خودتان باشید تا با این رویه اعتماد بیشتری بین خودتان و مارک و برند خودتان و مصرف کننده ایجاد کرده باشید.  البته باید به موضوع دیگری نظیر اهمیت به مسائل زیست محیطی یا موضوعات اجتماعی نیز اشاره کرد بسیاری از مارک‌ها با حمایت از موضوع خاص اجتماعی دست به تقویت پیوند خود با مصرف کننده میبرند.

نتیجه گیری

خدمات بازاریابی محتوا زمانی تمام و کامل می‌شود که؛ کارشناسان تولید محتوا و بازاریابی محتوا فعالیت‌های بازاریابی را برای برند و مارک تجاری شما انجام میدهند. وظایفی مانند تولید محتوای مناسب با نام و برند تجاری سازمان یا شرکت شما در کنار ارایه آن به جامعه هدف و مخاطبان جامعه هدف شما و همچنین تجزیه و تحلیل بازدهی ارایه این مطالب و محتواهای تولید شده از جمله خدماتی هستند که بازاریابی محتوا به شما و سازمان شما ارایه می دهد.

فراموش نکنید بازاریابی محتوا مارک‌ها را قادر می‌سازد تا به طور موثرتری با مصرف کننده نهایی ارتباط برقرار کند و البته به رقابت با رقبا بپردازد. علاوه بر این موارد استراتژی بازاریابی محتوا با مقررات فنی مانند صفحات وب، برنامه های تلفنی و خدمات جستجو نیز تقویت می‌شوند.

موسسه فرهنگی و هنری ایده، با این نگرش که محور بسیاری از تولیدات محتوا و بازاریابی محتوا، برمبنای ” هنر برقراری ارتباط با مشتریان و مشتریان بالقوه بدون انجام روند فروش است”. نسبت به برگزاری دوره‌های مختلف تولیدات محتوا اقدام کرده است . در دوره های آموزشی تولید محتوا و بازاریابی محتوا توسط موسسه ایده با این محور که تولید محتوا و بازاریابی محتوا بیشتر برمبنای معرفی و اطلاع رسانی محصول یا کالا و خدمات به مخاطب یا مخاطبین جامعه هدف خواهد بود، از آمادگی لازم جهت آموزش به هنرجویان و آماده سازی آنان جهت ورود به بازار کار برخوردار است.
دوره‌های آموزشی تولید محتوا و بازاریابی محتوا در موسسه فرهنگی و هنری ایده شامل؛ آشنایی با ساختار نگارش محتوا، انواع تولیدات محتوا، چگونگی تولید محتوا و فرایند آماده سازی تولیدات محتوا و نشر آن در فضای مجازی یا فضای کسب و کار خواهد بود که در این راستا این موسسه فرهنگی و هنری آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را به هنرجویان خود ارایه خواهد داد.
موسسه فرهنگی، هنری ایده از این قابلیت و توانایی برخوردار است تا در راستای جذب هنرجویان و معرفی آنان به بازار کار، کلیه مراحل تولید محتوا و بازاریابی محتوا را به هنرجویان و متقاضیان ورود به بازار کار آموزش بدهد. در دوره‌های آموزشی ” موسسه فرهنگی، هنری ایده ” هنرجویان با کلیه مباحث بازاریابی محتوا و آماده سازی محتوا و چگونگی فرایند تولید محتوا آشنا خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن