ارتباطات بازاریابی یکپارچه

Integrate-Marketing-Communication-min_27_11zon

بازاریابی نوین مستلزم انجام دادن کارهایی بیش از ارائه یک محصول خوب، تعیین قیمت مناسب و رساندن محصول به دست مشتریان مورد هدف است. شرکت ها باید با مشتریان ارتباط برقرار کنند و آنچه را که انجام می دهند برنامه ریزی شده باشد. برای بیشتر شرکت ها، مسئله اصلی ایجاد کردن یا نکردن ارتباطات نیست، بلکه این است که باید چه مقدار و به چه راههائی ارتباطات داشت.

امروزه بازاریابان ارتباطات را ( مدیریت فرآیند خرید مشتری در بلندمدت ) می دانند و بر همین اساس به مرحله های پیش از خرید، زمان خرید، مصرف و پس از مصرف توجه می نمایند. با توجه به فناوریهای ارتباطات دوطرفه که روبه رشد است، شرکت ها نه تنها باید این پرسش را مطرح کنند که (ما چگونه می توانیم به مشتریان خود دست یابیم) بلکه همچنین باید این پرسش را مطرح نمایند: (ما چگونه می توانیم راههایی را که مشتری بدان گونه به ما دسترسی پیدا می کنند، بیابیم؟)

مراحل ایجاد ارتباطات اثربخش

  1. شناسایی مخاطب
  2. تعیین پاسخ یا واکنش مورد نظر ( هدف ایجاد ارتباط{آگاهی، ترغیب و…})
  3. طرح ریزی محتوا {تمنای بخردانه، احساسی،و اخلاقی}، ساختار{ نتیجه گیری یا اطلاع دادن، بیان نقاط قوت و ضعف یا یک کدام، پیام اصلی در آغاز یا پایان } و شکل پیام {…}
  4. انتخاب رسانه (شخصی {فروشنده شرکت} یا غیر شخصی {TV، تابلو، روزنامه})
  5. انتخاب منبع پیام (پزشک، ورزشکار، هنرمند و…)
  6. بازخور نمودن نتیجه

آمیخته ارتباطات بازاریابی(ترویج و گسترش/ ترفیع/ تشویق)

ترکیب ویژه ای از تبلیغ، فروش شخصی، پیشبرد فروش، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم است که شرکت بدان وسیله با افزایش تبلیغات به اهداف خود نایل می شود. این آمیخته وسیله و ابزار ارتباط با مشتری جهت اطلاع رسانی و ارتقاء جایگاه محصول نزد مشتری است که شامل موارد زیر است:

تبلیغ:

تعریف: معرفی محصولات به وسیله شیوه ای غیرشخصی به مسئولیت فرد یا سازمان با پرداخت وجه به آنها.

ماهیت: تبلیغ می تواند با هزینه اندک به انبوهی از مشتری پراکنده در نقاط مختلف دسترسی پیدا کند. فروشنده این امکان را دارد که پیام را چندین بار تکرار نماید و به خریدار این امکان را می دهد که پیامهای تبلیغاتی شرکت های رقیب را باهم مقایسه کند. از انجا که تبلیغ ماهیت عمومی و همگانی دارد مصرف کننده محصول تبلیغ شده را در زمره محصولات استاندارد و معقول می گنجاند و برای ان تصویری دیرپا در ذهن قرار می دهد. تبلیغ می تواند محصول را عیان نماید.

با این حال تبلیغ چون جنبه غیر شخصی و یک طرفه دارد و نمی تواند مشتریان هدف را مورد تاثیر قرار دهد و معمولا با عمده مشتریان سروکار دارد.

{اجرای تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تابلوهای خیابانی، پوستر، کاتالوگ، مطبوعات، نوار و سی دی، استادیومهای ورزشی، بدنه اتوبوسها، بروشور و کتابچه و…}

IMC-min_7_11zon
ارتباطات بازاریابی یکپارچه

فروش شخصی:

تعریف:  ارائه محصول،  اطلاعات، جوابدهی به سوالات خریداران و گرفتن سفارش به طور حضوری توسط نیروی فروش و به صورت رودررو به خریداران بالقوه به هدف ایجاد رابطه ای بهتر با مشتری.

ماهیت: هنگامی که شرکت می خواهد به خریدار تفهیم کند که اولویتهای خود را مشخص نماید، اورا متقاعد سازد و سرانجام او را وادار به عمل نماید فروش شخصی بیشترین اثربخشی را دارد. فروش شخصی عامل ایجاد صمیمیت بیشتر با خریدار و درک بهتر نیازها و مشکلات او است. با این حال پرهزینه ترین روش ترویج و گسترش است.

{نمایش حضوری محصول، ملاقاتهای فروش، مذاکرات تجاری، حضور در نمایشگاهها}

پیشبرد فروش:

تعریف: استفاده از انگیزه های کوتاه مدت برای تشویق افراد به خرید محصولات و ایجاد تقاضای آنی جهت فروش محصولات.

ماهیت: شرکت برای جلب توجه مشتری به او اطلاعات ویژه ای می دهد که باعث می شود وی دست به خرید بزند و فروش افزایش یابد در اجرای این روش شرکت به سرعت می تواند از نتیجه کار خود با خبر شود. اما در عین حال عمرکوتاه مدتی دارد و شرکت نمی تواند وفاداری بلند مدت مصرف کنندگان را جلب کند.

{مسابقات و سرگرمیها، قرعه کشی ها، جوایز و هدایا، نمونه های رایگان، کوپنهای خرید، برنامه های تفریحی، گردشهای دسته جمعی}

روابط عمومی:

تعریف : ایجاد رابطه خوب با مردم و گروههای مختلف از طریق ایجاد ((تصویری مناسب)) از شرکت و محصول در ذهن افراد و از بین بردن هر نوع شایعه و داستان بی اساس درباره شرکت. جهت ایجاد تقاضا با ارائه اخبار شایان توجه در رسانه ها بدون پرداخت هزینه.

ماهیت : عامل ایجاد اعتقاداتی راسخ بوده و نظر بسیاری ازافرادی را که به اگهی های بازرگانی توجهی ندارند را جلب می کند و همانند تبلیغ می تواند به سرعت یک محصول یا شرکتی را جلوه گر نماید.

{میهمانی با جراید و رسانه ها، سخنرانیها، سمینارها، انجام امور خیریه و اجتماعی}

بازاریابی مستقیم:

تعریف: ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان مورد هدف و مصرف کنندگان و گرفتن پاسخ سریع از آنان با استفاده از ابزاری چون: تلفن، پست، فکس، Email و سایر وسایل غیرشخصی برای ایجاد ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان خاص و گرفتن یک پاسخ مستقیم.(محصول فن آوریهای جدید)

ماهیت: بازاریابی مستقیم آنی، دوطرفه و باب طبع مشتری است و با توجه به نوع پاسخ و واکنش مصرف کننده می توان پیام را تغییر داد.

{فروش با کاتالوگ، فروش اینترنتی، فروش تلویزیونی، فروش تلفنی، بازاریابی و فروش دکه ای، فروش پستی و…}

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن