طراحی دکوراسیون برای اتاق کار یک نویسنده

Authors-room-decoration-min_10_11zon

در خدمت خلاقیت

اتاق کار نویسنده محیطی خاص است که باید در آن با تخیلات رام نشده و خستگی ناپذیرش تنها باشد. هر جزئی از محیط کار او می­بایست در خدمت خلاقیتش قرار گیرد. این حرفه­ اوست پس نباید هنگام کار تحت فشار باشد یا با ابزارهای نامرغوب دست و پنجه نرم کند.

اینک با ایده­ های طراحان دکوراسیون داخلی آشنا می­شویم، هم  مناسب افرادی که بودجه­ یک نوسازیِ کامل را دارند و هم مفید برای آن دسته از نویسندگانی که تنها قادرند چینش اسباب اتاق کارشان را دستخوش تغییر اندکی نمایند.

 اتاقی از آن خود برای

«زنی که قرار است داستان بنویسد، باید پول و اتاقی از آن خود داشته باشد.» نقل قولی مشهور از (ویرجینیا وولفVirginia Woolf) نویسنده­ شهیر انگلیسی که به نوعی فراخوانِ استقلال زنان نویسنده به شمار می­آید و می­توان به مردان داستان نویس نیز تعمیم­اش داد. اما چیزی که در این نوشتار قصد داریم به آن بپردازیم، کیفیت این اتاق است زیرا جایی که نویسنده در آن می­نویسد، به شدت و عمیقا بر آنچه که می­نویسد تاثیر می­گذارد.

 اتاقی از آنِ خود؛ وقتی طراحی دکوراسیون داخلی به یاری نویسندگان می­شتابد.

virjinia-woolf-min_20_11zon

گام اول؛ مکان یابی مناسب

به خاطر داشته باشید که تمام نویسندگان باید فضای کار اختصاصی داشته باشند حتی اگر:

الف) همیشه در آن فضا کار نمی­کنند.

ب) محل کارشان چیزی نیست جز یک گنجه­ تغییر کاربری یافته در گوشه­ای از اتاق خوابشان.

فضای کار نویسنده، شامل تمام ابزارهای نوشتن می­شود، از مدادها و خودکارها گرفته تا برگه­ های یاد آوری، دفترچه­ یادداشت­ های الهام بخش و دست نوشته­ های غلط گیری شده.

اگر دفتر  کار اختصاصی برای نوشتن دارید می­توانید از این توصیه­ ها عبور کنید اما، اگر به مانند بسیاری از نویسندگان چاره­ای ندارید جز آنکه فضای کاری­ در گوشه­ ای از اتاق نشیمن یا ناهار خوری­تان خلق کنید، به چند توصیه­ کوچک طراحان دکوراسیون داخلی که در پی می­آید توجه نمایید. برای نوشتن مکانی واجد ویژگی­های زیر برگزینید:

 حریم خصوصی

فضای نوشتن باید حد اقل حریم خصوصیِ ممکن را ایجاد نماید؛ نویسنده نیاز دارد که با افکارش تنها باشد و در نهایت بتواند با دنیای کاراکترهایش تماس برقرار کند. اگر افراد دیگری دور و بر یا داخل محل کارش باشند، برقراری این ارتباط دشوار می­گردد.

 خلوت

در فضای نوشتن رفت و آمد باید کم باشد؛ محل کارتان را در مرکز محدوده­ رفت و آمد آدم­ها بر پا نکنید. هر چه آمد و شد به و در بیرون محل نوشتن­تان کمتر باشد، نتیجه­ی بهتری حاصل می­شود.

صندلی مناسب

حواستان به محل نشستن باشد؛ شما یک نویسنده هستید پس بالطبع مدت زمان زیادی روی نشیمن گاهتان فشار وارد می­آورید. به همین علت باید به جائیکه می­نشینید فکر کنید و اصول ارگونومیک را در مورد آن مد نظر قرار داشته باشید. صندلی مناسب انتخاب کنید. دنبال کالایی بگردید که به شما کمک می­کند در وضعیت مناسب پایدار بمانید.

 سلامت

فضایی را برای ایستادن(یا حتی دویدن) در نظر بگیرید؛ ایستادن برای ستون فقرات شما فوق العاده است و انبوهی از فاکتورهای سلامت بخش را پیشکش­تان می­کند. تحقیقات نشان می­دهند که میزهای کار ایستاده احتمال ابتلا به بیماری­های قلبی را کاهش می­دهند، خطر بالا رفتن قند خون را پایین می­آورند و بهره وری­تان را بهبود می­بخشند.

Authors-room-decoration-1-min_3_11zon

انحصار

محل کارتان باید از چیزهایی که حواستان را پرت می­کند دور باشد. فضایی را در خانه برای نوشتن در نظر بگیرید که منحصرا مخصوص نوشتن باشد و نه هیچ کار دیگری.

میز مناسب

میز مناسب داشته باشید؛ در تمام عکس­هایی که از اتاق کار نویسندگان بنام مشاهده کرده­ایم، میز کار یک مولفه­ی برجسته و چشمگیر است. در این تصاویر برخی میزها کوچک­ اند و برخی تقریبا بزرگ اما صرف نظر از اینکه چه شکل و اندازه­ای دارند، به نظر می­رسد که بخش مهم و جدایی ناپذیری از فرآیند نویسندگی باشند.

دکور الهام بخش

طراحی دکوراسیون فضای کارتان را به گونه ­ای انجام دهید که الهام بخش باشد؛ فضای نوشتن­تان نباید تنها کاری به نظر بیاید.

خودتان را در محاصره­ی محصولات هنری، تصاویر سفرها یا عکس­های عزیزان­تان، کتاب­های ارزشمند یا وسایل تزئینی کوچک ملهِم از کتاب­های محبوب­تان مثل شمع­های طرح کتاب و دیگر زیورهایی قرار دهید که یاد آور هویت شما و آن چیزهایی هستند که عاشقانه دوست می­دارید. تنها اقلامی را به فضای کارتان راه دهید که آتش خلاقیت­تان را شعله ور می­سازند و شما را به سوی نوشتن با اشتیاق و علاقه­ بیشتر سوق می­دهند.

انرژی حیاتی

گیاهان سبز علاوه بر خاصیت الهام بخشی، انرژی حیاتی فضا را بالا می­برند و به چرخش و تهویه­ هوای اتاق کمک می­کنند.

نور خورشید

فضای کارتان باید غرق در نور طبیعی باشد؛ مولفه­ بارز دیگر در محیط کار تقریبا تمام نویسندگان، یک پنجره­ی بزرگ است(یا حتی چند پنجره) که اتاق را غرق نور خورشید می­کند.

نور طبیعی فضا را بیدار و سر زنده می­کند، به نویسنده انرژی و نیرو می­بخشد و محرک خلاقیت به شمار می­آید.

Author-Room-2-min_2_11zon

در محاصره­ کتاب­ها

فضای کارتان به عنوان یک نویسنده باید در محاصره­ی کتاب­ها باشد؛ بسیاری از نویسندگان کتابخانه­ های از کف تا سقف دارند یا اینکه انبوهی از کتاب­ها را بر روی میز کارشان چیده ­اند. در برخی از تصاویر حتی کوم ه­ای از کتاب­ها بر روی زمین نیز مشاهده می­شود.

در دسترس بودن بودن و رجوع به کتاب به ویژه هنگامیکه کلمات از نویسنده می­گریزند و دچار خشکی قلم شده است می­تواند برای وی کارگشا باشد حتی اگر به صورت اتفاقی یکی از آن­ها را از میان انبوه کتاب­هایش بیرون بکشد.

پژواک درون

فضای کارتان باید بازتابی از شخصیت و درونتان باشد؛ هیچ یک از تصاویری که از نویسندگان مطرح دنیا در محل کارشان ثبت شده شبیه به هم نیستند، همگی یگانه و منحصر به فرد اند. برخی اتاق­های کار تمیز و مرتب اند و کمینه گرایی در تمام اجزای چینش و دکوراسیون فضا به چشم می­خورد در حالیکه برخی دیگر دستخوش آشوب اند و کاملا بی سر و سامان.

خانه تکانی

مرتبا و با فواصل زمانی معین خانه تکانی کنید؛ یک میز به هم ریخته و شلوغ نمی­تواند الهام بخش خلاقیت باشد. در واقع بی نظمی روی میز کار توجه شما را به خود معطوف می­کند و از تمرکز بر کارتان باز می­دارد. از آن گذشته، به هم ریختگی استرس زاست که این خود تاثیر منفی بر عملکردتان می­گذارد. پس ایده­ی خوبی است اگر هر روز میزتان را مرتب کنید و تمام چیزهایی که به کارتان نمی­آید را کنار بگذارید.

معجزه­ مینیمالیسم

طراحی و چیدمان مینیمالیستی را برگزینید؛ اگر به سادگی مقهور نابسامانی می­شوید و در صورت به هم ریختگی وسایل قادر به کار کردن نیستید، توصیه­ی طراحان دکوراسیون داخلی به شما این است:«برای فضای نوشتن­تان، سراغ چیدمان مینیمالیستی بروید. »

هر چه اقلام کمتری برای ایجاد مزاحمت وجود داشته باشد، زمان کمتری به هدر می­رود، مجالی که می­تواند صرف نوشتن شود.

راهکارهای طلایی

چند توصیه­ ساده­ طراحان دکوراسیون داخلی به نویسندگان برای به حداقل رساندن نابسامانی داخل یا پیرامون فضای نوشتن:

1.روی دیوار قفسه نصب کنید تا پوشه­ ها، دفترچه­ های یادداشت یا خرده ریزهای دیگر را از میز کارتان دور نگه دارید.

  1. میزی با چند کشو انتخاب کنید تا به کمک آن­ها مدارکتان همیشه در دسترس و نظام یافته باشند.
  2. برای هر یک اقلام مصرفی روزانه­، یک جای مشخص روی میز کارتان اختصاص دهید. اقلامی چون: فنجان قهوه، لپ تاپ، تلفن همراه هوشمند، بطری آب و دفترچه­ یادداشت. هر شیئ دیگری باید در نقطه ای غیر از روی میز کارتان قرار گیرد.

 سخن آخر

به خاطر داشته باشید که فضای کار شما باید جایی باشد که حقیقتا و از صمیمِ قلب دوست دارید زمانی را در آن سپری کنید. پس سرشار و  آکنده از چیزهایی کنید که به­شان عشق می­ورزید و مایل­اید همواره پیش چشم داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
واتس اپتلفن